قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / اخبار و مقالات سلامت / بهترین راه ها و روش های مقابله با دلشوره کدامند

بهترین راه ها و روش های مقابله با دلشوره کدامند

هنگامی که از افراد خواسته می‌شود استرس را تعریف کنند اغلب به جنبه بد آن اشاره و آن را به عنوان یک تجربه ناخوشایند توصیف می کنند. برای مثال ممکن است مواردی را از قبیل احساس ناکامی احساس شکست یا مشکلات مالی را بازگو کنند. درحقیقت آنچه را که آنان به آن اشاره می کنند جنبه بد استرس است که این احساس می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف و کاهش بهره وری شود. این حس آشنا به بهانه‌‌های مختلف از جمله صحبت کردن مقابل جمع یا حاضر شدن در جلسات کاری به سراغ‌مان می‌آید. معمولا اولش با لرزش دست و عرق سرد شروع می‌شود، اما ای کاش فقط همین بود، طولی نمی‌کشد تا دلشوره چنان به تک‌تک سلول‌های بدن رخنه کند که دیگر هیچ نشانی از آرامش چند ساعت قبل باقی نماند. احتمالا اولین راهکاری که در چنین مواقعی به نظرتان می‌رسد، این است که روز سخنرانی یا قرار ملاقات‌ خود را به تعویق بیندازید، در حالی‌که دلشوره با چنین رویکردی برطرف نمی‌شود و احتمالا در روزهای آینده نیز به همین وضع گرفتار خواهید شد. در محیط‌های کاری مختلف، ما با انواع مشکلات و دغدغه‌ها روبه‌رو هستیم. همه‌ی این مشکلات دست به دست هم می‌دهند تا استرس‌های گوناگون را در زندگی تجربه کنیم؛ استرسی که عامل بسیاری از بیماری‌هاست.

در اینجا به بیان برخی از بهترین راه های مقابله با دلشوره و اضطراب خواهیم پرداخت :

تخلیه کردن افکار بد :  یکی از تکنیک هایی که نتیجه موثری دارد این است که افراد با خودشان خلوت کنند و تمام افکاری که درذهن خود دارند را به بیرون بریزند و با صدای بلند آنها را تکرار کنند و یا این افکار را ضبط کرده و یا بر روی کاغذ بیاورند تا از ندای درونی و صدای ذهنی خود با خبر شوند تا بیشتر خود را شناخته و بتوانند افکاری که باعث اضطراب و دلشوره آنها می شود را از ذهن خود تخلیه کنند.  البته این روش برای آن افرادی که وسواس فکری دارند، کار ساز نیست؛ زیرا این افراد از گفتن برخی مسائل و افکار شرم آور عاجز هستند و دائما فکرشان مشغول است و دلشوره و اضطراب شدیدی را در طی روز تجربه می کنند.

تصویرسازی ذهنی مثبت : افرادی که مدام دلشوره می‌گیرند، معمولا عادت دارند بدترین حالت هر اتفاقی را ملکه‌ی ذهن‌ خود کنند و فقط تصویرسازی‌های ذهنی منفی انجام دهند. اما پیشنهاد می‌کنیم بار دیگری که دچار دلشوره شدید، به اتفاقاتی که در پیش است با دید مثبت نگاه کنید. حتما می‌پرسید چطوری. در مکانی آرام و راحت دراز بکشید یا بنشینید و چشمان‌تان را ببندید. با خودتان فکر کنید که مثلا جلسه‌ی امروز عصر چقدر عالی پیش خواهد رفت و چقدر حس خوبی خواهید داشت. این حالت را با تمام وجود تصور کنید. خودتان را ببینید که با گشاده‌رویی و یک لبخند متین در جلسه حاضر هستید و اوقات خوشی را با همکاران‌تان می‌گذرانید. حتی نتایج دلخواه‌تان را نیز مجسم کنید. سپس تصور کنید همه چیز همان‌طوری که مایل هستید، پیش رفته و جلسه با نتایجی رضایت‌بخش به پایان رسیده است.

خوب غذا بخورید : یک رژیم غذایی مناسب و سالم، به بدن شما کمک می‌کند تا در برابر تأثیرات مخرب ناشی از استرس، بهتر مقاومت کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم، کار پیچیده‌ای نیست. کافی است که این قوانین ساده را در نظر بگیرید: در غذا خوردن زیاده‌روی نکنید و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. لبنیات، گوشت و غلات مصرف کنید و تا جایی که می‌توانید مصرف موادی چون تنقلات مضر، چیپس، غذاهای کنسروی و فوری، شیرینی‌جات و… را به حداقل برسانید.

انجام تکنیک ‌های آرام‌ سازی : انجام بعضی حرکات نرمشی یا شل و سفت کردن عضلات می‌ تواند کمک‌ کننده باشد و از اضطراب و دلشوره ‌تان بکاهد. حتما و حتما ساعتی را به خودتان اختصاص دهید و آن کاری را که مایه لذت‌ تان است انجام دهید. اگر همه لحظات شبانه‌ روز درگیر همسر و فرزند و کار باشید و اصلا خودتان را فراموش کنید، کم می‌ آورید و به مرور حتی در انجام وظایف خود در قبال آن ها نیز موفق نخواهید شد. شاید در این یک ساعت دل‌ تان بخواهد پیاده ‌روی کنید، مجله بخوانید، یا دوستی را ملاقات کنید. این که اهل معاشرت باشید می ‌تواند در کاهش دغدغه و دلشوره شما موثر باشد.

ورزش کردن : ورزش برای ذهن و جسم بسیار مفید است. با انجام تمرینات ورزشی می توانید اضطراب خود را در لحظه از بین ببرید. اگر بر اساس یک برنامه مشخص و منظم ورزش کنید، اعتماد به نفستان افزایش می یابد و احساس سلامت بیشتری می کنید. از جمله دلایل اضطراب، بیماری و چاقی است که در اثر ورزش کردن هر دو آنها از بین می روند.

به خود اعتماد داشته باشید : آیا افکار مشوش و نگران کنده در سر دارید؟ تبریک می گوییم. شما کاملا به حالت های روحی خود آگاه هستید و این نوع آگاهی در واقع نخستین قدم برای کاهش اضطراب است. همیشه به این دلیل که اضطراب های خود را می شناسید و از تغییرات بدن خود آگاه هستید، به خود اعتماد به نفس بدهید. این مساله وافعا برای برطرف کردن اضطراب الزامی است. قدم بعدی داشتن مکالمه مثبت با خود، تغییر درک و فهم یا استفاده از روش های آرامش بخش است.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-diode-laser.com

درباره ی مهندسی پزشکی

شرکت پیشرو طب پرشیا با اخذ مجوز رسمی واردات از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران و مجوز واردات و خدمات تجهیزات لیزر از سازمان انرژی اتمی به عنوان اولین عرضه کننده و اولین دارنده گواهینامه بین المللی ISO13485 و ISO9001 در مدیریت کیفیت واردات تجهیزات پزشکی در ایران معرفی گردیده است . جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد مشاوره و فروش تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان شرکت پاسخگوی سئوالات شما باشند . تلفن واحد مشاوره : 021.86029378 تلفن واحد فروش : 021.86028409

مطلب پیشنهادی

مهمترین نکات در انجام لیزر موهای زائد چیست

مهمترین نکات در انجام لیزر موهای زائد چیست

استفاده از دستگاه های لیزر موهای زائد جهت حذف آنها یکی از پرطرفدارترین شیوه ها …