قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / اخبار و مقالات سلامت / راه های مناسب پیشگیری از افت قند خون چیست

راه های مناسب پیشگیری از افت قند خون چیست

راه های مناسب پیشگیری از افت قند خون چیست

به طور طبیعی با خوردن غذا و ورود آن به معده، هضم در معده آغاز می‌شود. به دنبال آن غذا در روده باریک به قند تجزیه شده و قند حاصله وارد جریان خون می‌شود. همزمان انسولین نیز توسط لوزالمعده به داخل خون آزاد می‌گردد. نهایتاً گلوکز یا قند با کمک انسولین وارد سلول‌های بدن شده و جهت تولید انرژی و زنده ماندن آن‌ها به کار می‌رود. هنگامی که بیماران دیابتی قند کافی برای سوخت‌وساز دریافت نکنند، دچار هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون می‌شوند. این مسئله به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که از میان آنها می‌توان به رژیم غذایی، داروهای مصرفی، شرایط زندگی و ورزش‌ کردن اشاره نمود. قند خون پایین می‌تواند منجر به تشنج یا رفتن به حالت کما شود. خیلی از مبتلایان به دیابت، حملاتی از افت ناگهانی قند خون را تجربه می کنند. افراد سالم نیز به هنگام افت قند خون به پرخوری روی می آورند. گرسنگی یکی از علایم افت قند خون می باشد و متاسفانه مدتی طول می کشد تا مغز پیام هایی مبنی بر سیری دریافت کند، در نتیجه بیش از حد غذا می خورید. تنها منبع سوخت موثر برای مغز ، گلوکز (قند خون) است و حداقل یک ربع زمان می برد تا قند خون پس از اقدام برای درمان افت آن، شروع به افزایش کند. لذا ممکن است تا مدت کمی احساس بهبودی نکنید.

در اینجا به بیان برخی از بهترین روش ها جهت پیشگیری از افت قند خون خواهیم پرداخت :

مصرف کربو هیدرات : اگر قند خون هنوز زیر ۷۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد و علائم هیپوگلیسمی مرتفع نشده باشد، باید ۱۵ گرم دیگر کربوهیدرات مصرف نمود و این کار را ادامه داد تا قند خونتان طبیعی گردد. هرگز نباید اجازه داد تا قند خون برای مدتی طولانی پایین بماند.

تغییر رژیم غذایی : برای درمان هیپوگلیسمی اگر دیابت دارید و فکر می‌کنید که دچار افت قند خون شده‌اید، سطح قند خون‌تان را چک کنید. اگر قندتان پس از مصرف وعده‌های غذایی پر از قند افت می‌کند، رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید و از غذاهای قندی اجتناب کنید. درطول روز وعده‌های غذایی بیشتری را با حجم کمتر مصرف کنید.

عدم تغییر دوز داروی مصرفی : هرگز دوز داروی مصرفی تان را خودسرانه زیاد نکنید؛ برای مثال اگر برای شما مصرف یک عدد قرص تجویز شده است، نباید با مشاهده بالا بودن قند خون تان، دو عدد قرص مصرف کنید. افزایش دوز دارو می تواند سبب افت قند خون جدی و عوارض ناشی از آن گردد.

اجتناب از ورزش شدید در اواخر شب : ورزش منظم به بیماران دیابتی توصیه می شود اما ورزش شدید پیش از خواب می تواند منجر به افت شدید قند خون گردد. قبل از خواب از اعمال شدید ورزشی پیشگیری کنید. اگر سطح قند خون شما کنتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر و آنهم بعد از ورزش بود، حجم میان وعده خود را قبل از خواب برای جلوگیری از شیب ناخواسته قند خون دو برابر کنید.

هرگز از وعده های غذایی صرف نظر نکنید : عدم خوردن وعده های غذایی ممکن است در میان افرادی که سرشان شلوغ است متداول باشد، اما این به این معنی نیست که این کار برای همه توصیه می شود. حذف هر یک از وعده های غذایی ممکن است متابولیسم بدن شما را مختل کند، چون بدن مجبور خواهد بود از منابع دیگری که شما می خورید انرژی بگیرد. حذف هر یک از وعده های غذایی به طور مضری بر سطح گلوکز شما تاثیر می گذارد و افت ناگهانی قند خون را افزایش می دهد.

کنترل صحیح وعده های غذایی : مصرف وعده های غذایی سبک در روز با فاصله ی کمتر باعث کنترل بهتر و پایدارتر قند خون شما می شود. نکته ی دیگری که بیماران دیابتی باید به آن توجه کنند این است که از خالی نگه داشتن معده و همچنین از پرخوری پرهیز نمایند تا با عوارض کاهش شدید و افزایش شدید قند خون مواجه نشوند.

مصرف به موقع دارو : بیماران دیابتی باید در هر شرایطی حتی اگر در سفر باشند دارویشان را به موقع استفاده کنند و نکته مهم دیگر اینکه همیشه باید با خود میان‌وعده همراه داشته باشند. میان‌وعده شامل ساندویچ‌های کوچک، سیب یا هر ماده غذایی است که اگر سر ساعت به غذا دسترسی نداشتند از آن‌ها استفاده کنند.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-diode-laser.com

درباره ی مهندسی پزشکی

شرکت پیشرو طب پرشیا با اخذ مجوز رسمی واردات از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران و مجوز واردات و خدمات تجهیزات لیزر از سازمان انرژی اتمی به عنوان اولین عرضه کننده و اولین دارنده گواهینامه بین المللی ISO13485 و ISO9001 در مدیریت کیفیت واردات تجهیزات پزشکی در ایران معرفی گردیده است . جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد مشاوره و فروش تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان شرکت پاسخگوی سئوالات شما باشند . تلفن واحد مشاوره : 021.86029378 تلفن واحد فروش : 021.86028409

مطلب پیشنهادی

مهمترین نکات در انجام لیزر موهای زائد چیست

مهمترین نکات در انجام لیزر موهای زائد چیست

استفاده از دستگاه های لیزر موهای زائد جهت حذف آنها یکی از پرطرفدارترین شیوه ها …