قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / اخبار و مقالات سلامت / عوامل ایجاد کننده بیماری نقرس در افراد کدامند

عوامل ایجاد کننده بیماری نقرس در افراد کدامند

عوامل ایجاد کننده بیماری نقرس کدامند

نقرس یکی از انواع بیماری های ورم مفاصل می باشد که با درد همراه است. نقرس در اثر افزایش اسید اوریک در خون به وجود می آید. یکی از عوامل افزایش دهنده ی اسید اوریک، دریافت زیاد مواد غذایی حاوی اسید آمینه ی پورین است. اسید اوریک اضافی موجود در خون به شکل کریستال هایی در مفاصل ته نشین شده و باعث قرمزی، متورم و گرم شدن، درد و التهاب یک یا چند مفصل می گردد که بیشتر در انگشت شست پا، پاشنه پا، قوزک پا، زانو و آرنج ظاهر می شود. در کسانی که متابولیسم یا سوخت‌وساز بدنی آنها نمی‌تواند با دفع اسید اوریک حاصل از تجزیه مواد پروتئینی به درستی کنار بیاید، موارد ابتلا به نقرس افزایش می‌یابد زیرا بلورهای تشکیل‌شده راهی برای دفع کامل از بدن نمی‌یابند و در فضای خالی مفاصل رسوب کرده، باقی می‌مانند. در این حالت ممکن است هیچ علامتی بروز نکند و فقط اسید اوریک فرد بالا برود و دردی احساس نشود اما وقتی سلول‌هایی که وظیفه مراقبت از ایمنی بدن را دارند واکنش نشان دهند، برای هشدار به شخص به منظور پیش گرفتن راهی برای رفع مشکل ایجاد شده، وارد عمل می‌شوند و کلید التهاب و درد را با ترشح ماده‌ای به نام پروستاگلاندین در مفصل رسوب‌گرفته از بلورهای گفته شده فعال می‌کنند، مرحله بدون علامت به مرحله نقرس یا آرتریت حاد تبدیل می‌شود و در نتیجه، درد، تورم و حساسیت به لمس در نواحی مفصلی ایجاد می‌شود.

در اینجا به بیان برخی از علائم و علل ایجاد بیماری نقرس خواهیم پرداخت :

سبک زندگی : مصرف الکل با حذف اسید اوریک از بدن تداخل ایجاد می کند. داشتن رژیم غذایی سرشار از پورین می تواند خطر ابتلا به نقرس را بیشتر کند. سابقه خانوادگی از نقرس می تواند خطر توسعه چنین شرایطی را افزایش دهد.

کنترل وزن : پس از اصلاح رژیم غذایی، اگر درست عمل کرده باشید وزنتان ایده آل خواهد شد. باید سعی کنید با ورزش اصولی و رژیم غذایی خوب چاقی را از بین ببرید. اضافه وزن بسیار خطرناک است و باید کنترل شود. همچنین استفاده از تمرینات هوازی و ذهنی برای سامان دادن به روح و جسم توصیه می‌شود.

سن و جنسیت : مردان اسید اوریک بیشتری نسبت به زنان تولید می کنند. با اینحال زنان بعد از یائسگی ممکن است سطح اسید اوریک بالایی داشته باشند.

مصرف برخی داروها : آنچه که خواهید خواند دلیل و اثباتی برای مصرف داروهای ذکر شده در این متن و ابتلای صد در صدی شما به نقرس و تلاش برای درمان نقرس نیست، بلکه هدف آشنایی شما با برخی عوارض دارویی است. داروهایی به مانند نیاسین، اسپرین، داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی، سیکلوسپورین و تاکرولیموس از جمله داروهای مرتبط با بروز بیماری نقرس هستند.

آب کافی : یکی از دلایلی که اسید اوریک در خون افزایش می‌یابد، از دست دادن آب است.سعی کنید از فعالیت در هوای گرم و سوزان خودداری کنید. پس از فعالیت و تحرک سنگین، حتما مقداری آب بنوشید و به بدن خود اهمیت دهید.

وقتی نقرس خفیف و بدون عارضه است، می‌توان با استفاده از رژیم غذایی درست و تغییر سبک زندگی، بیماری را کنترل و درمان کرد. اگرچه، مطالعات نشان می‌دهد که حتی رژیم‌های سخت غذایی هم تأثیر زیادی بر کاهش سطح اسید اوریک خون ندارند و به همین خاطر درمان دارویی ضروری است. وقتی حملات نقرس تشدید می‌شود، سنگ‌های کلیوی شکل می‌گیرند، بیماری تیفوس نیز ظاهر می‌شود یا آسیب جدی در مفاصل دیده شود. در واقع درمان دارویی برای کنترل سطح اسید اوریک خون بسیار حیاتی است.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-diode-laser.com

درباره ی مهندسی پزشکی

شرکت پیشرو طب پرشیا با اخذ مجوز رسمی واردات از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران و مجوز واردات و خدمات تجهیزات لیزر از سازمان انرژی اتمی به عنوان اولین عرضه کننده و اولین دارنده گواهینامه بین المللی ISO13485 و ISO9001 در مدیریت کیفیت واردات تجهیزات پزشکی در ایران معرفی گردیده است . جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد مشاوره و فروش تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان شرکت پاسخگوی سئوالات شما باشند . تلفن واحد مشاوره : 021.86029378 تلفن واحد فروش : 021.86028409

مطلب پیشنهادی

مهمترین نکات در انجام لیزر موهای زائد چیست

مهمترین نکات در انجام لیزر موهای زائد چیست

استفاده از دستگاه های لیزر موهای زائد جهت حذف آنها یکی از پرطرفدارترین شیوه ها …