قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / اخبار و مقالات سلامت / مهمترین عواملی که باعث سکته مغزی میشود چیست

مهمترین عواملی که باعث سکته مغزی میشود چیست

امروزه در سرتاسر جهان سکته مغزی یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر در خانم ها محسوب می شود. عوامل متعددی در بروز این مشکل فلج کننده وجود دارد. برخی عوامل خطر سکته مغزی در خانم ها و آقایان متفاوت است. بنابراین خانم ها باید به برخی عوامل بیشتر دقت کنند. سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که خونی که مسئول تغذیه قسمتی از مغز شما می‌باشد، قطع گردیده و یا شدیداً کاهش پیدا کند، که این امر موجب می‌گردد بافت مغز از اکسیژن و غذا محروم‌گردد. در عرض چند دقیقه سلول‌های مغز شروع به مردن و نابود شدن می‌نمایند. سکته مغزی، یک موقعیت اورژانس و فوریت پزشکی است. درمان سریع و بدون‌ درنگ، تعیین‌کننده و حیاتی است. با انجام اقدامات سریع و زودهنگام می‌توان آسیب و صدمه مغزی و نیز عوارض و عواقب بالقوه و محتمل‌الوقوع را به حداقل رساند.

در اینجا به بیان برخی از عوامل مهم در وقوع سکته مغزی خواهیم پرداخت :

عدم تحرک بدنی کافی : بی تحرکی یکی از عوامل خطرناک بروز سکته مغزی است. نتایج پژوهشی که در سال‌های اخیر توسط محققان فرانسوی انجام شده نشان می‌دهد فقط ۵۳ درصد خانم‌ها توانسته اند آن میزان که سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند تحرک بدنی داشته باشد.

متخصصان توصیه می‌کنند خانم‌های بین ۱۸ تا ۶۴ سال در طول هفته حداقل باید ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط داشته باشند و یا اینکه هر هفته ۷۵ دقیقه ورزش‌های قدرتی با شدت بالا انجام دهند. البته ترکیب فعالیت‌های سبک و شدیدتر می‌تواند برای سلامتی مفیدتر باشد. توصیه می‌کنیم خانم‌ها تحرک بدنی منظم داشته باشند. این کار خطر بروز سکته مغزی را به میزان یک سوم کاهش می‌دهد.

چربی و فشار خون : یکی از علل متداول سکته مغزی ضخیم و سخت شدن دیواره رگ های خونی است. پلاکت های ساخته شده از چربی، کلسیم، کلسترول و … انعطاف رگ های خونی را از میان می برند. لخته خون ممکن است سبب مسدود شدن رگ خونی غیر قابل انعطاف و بروز سکته مغزی ایسکمیک شود. عامل اصلی سکته مغزی هموراژیک در اکثر موارد عدم درمان فشار خون بالا است که سبب انفجار رگ خونی ضعیف می شود. معمولاً این افراد علایم خبرکننده ای مانند سردرد و تشنج دارند که منجر به پاره شدن رگ های مغزی می شود.

مصرف دخانیات : مصرف دخانیات یک عامل مهم در بروز سکته مغزی و سکته قلبی در خانم‌ها و آقایان است. باید بدانید مصرف سیگار در افراد زیر ۵۵ سال خطر بروز سکته مغزی را دو برابر می‌کند. برای پیشگیری از این مسئله لازم است که هر چه زودتر مصرف سیگار را ترک کنید. چون سال‌ها طول می‌کشد تا ترک آن اثر کرده و خطر سکته مغزی را کاهش دهد. نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در خانم‌هایی که ۵ تا ۱۰ سال از زمان ترک آن‌ها می‌گذرد، به میزان ۵۰ درصد کاهش یافته است. این تاثیر بعد از ۲۰ سال همانند مورد مشابه غیرسیگاری‌ها می‌شود؛ بنابراین هر چه زودتر سیگار را ترک کنید به نفع تان است.

بیماری قلبی : یکی دیگر از دلایل بروز سکته های مغزی حرکت لخته خون از قلب یا عروق گردن است که وارد مغز می شود مبتلایان به رماتیسم قلبی یا بیماران قلبی که ریتم قلبشان دچار مشکل است و کسانی که دچار سکته های قلبی شده اند یا مشکل دریچه ای دارند مستعد ابتلا به سکته های مغزی هستند.

دانستن عوامل خطر سکته مغزی، پیروی از توصیه های پزشک و اتخاذ شیوه زندگی سالم بهترین اقداماتی است که می‌توانید برای جلوگیری از سکته مغزی انجام دهید. در صورتی که پیش‌تر سابقه سکته مغزی یا حمله ایسکمی گذرا داشته‌اید، این اقدامات می‌توانند به جلوگیری از سکته مغزی دوباره کمک کنند. پیروی از دستورات پس از سکته مغزی که از بیمارستان دریافت می‌کنید نیز نقش مهمی دارد. بسیاری از راهبردهای پیشگیری از سکته مغزی همانند راهبردهای پیشگیری از بیماری های قلبی است.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-diode-laser.com

درباره ی مهندسی پزشکی

شرکت پیشرو طب پرشیا با اخذ مجوز رسمی واردات از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران و مجوز واردات و خدمات تجهیزات لیزر از سازمان انرژی اتمی به عنوان اولین عرضه کننده و اولین دارنده گواهینامه بین المللی ISO13485 و ISO9001 در مدیریت کیفیت واردات تجهیزات پزشکی در ایران معرفی گردیده است . جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد مشاوره و فروش تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان شرکت پاسخگوی سئوالات شما باشند . تلفن واحد مشاوره : 021.86029378 تلفن واحد فروش : 021.86028409

مطلب پیشنهادی

مهمترین نکات در انجام لیزر موهای زائد چیست

مهمترین نکات در انجام لیزر موهای زائد چیست

استفاده از دستگاه های لیزر موهای زائد جهت حذف آنها یکی از پرطرفدارترین شیوه ها …