قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه / اخبار و مقالات سلامت / کدام مواد غذایی بیشتر برای معده مضر هستند

کدام مواد غذایی بیشتر برای معده مضر هستند

به طور معمول، غذاهای پخته‌شده عامل اصلی مشکلات گوارشی هستند زیرا گرما، آنزیم‌های طبیعی موجود در خوراکی‌های خام را که به هضم غذا کمک می‌کنند از بین می‌برد و باعث کاهش 13 درصدی آنزیم‌های موجود در بدن انسان طی یک دهه می‌شود که این امر خود نیز موجب کهولت و پیری انسان می‌شود. کسانی که از مشکل روده تحریک‌پذیر، سوزش سر دل، رفلاکس یا زخم معده رنج می‌برند، نسبت به غذاها و نوشیدنی‌های گوناگون واکنش‌های مختلف نشان می‌دهند. برخی مواد غذایی باعث افزایش حالت اسیدی و سوزش معده می‌شوند در نتیجه مصرف آن‌ها برای افرادی که دچار زخم معده هستند توصیه نمی‌شود. چون این مواد غذایی علاوه بر ایجاد این حالت‌های مذکور روند درمان را نیز مختل می‌کنند.

در اینجا با برخی از مواد غذایی مضر برای سیستم گوارشی و معده بیشتر آشنا خواهیم شد :

توت : توت برای سلامتی شما خوب است، اما آنهایی که دانه های کوچک دارند می توانند برای افرادی که بیماری دیورتیکولیت ( بیماری مربوط به روده ) دارند مشکل ساز باشد و باعث شود که مشکلاتی را برای ملتهب شدن و آلوده شدن روده بزرگ فراهم کند. این که خوردن دانه ها خطر ابتلا به عفونت را در برخواهند داشت تنها یک نظریه است و در تئوری آمده اما در مطالعات انجام شده هرگز به اثبات نرسیده است .اما اگر شما دقت کنید متوجه خواهید شد که خوردن دانه هایی ، از جمله دانه های آفتابگردان یا کدو ، باعث تحریک روده خواهند شد.

گوجه فرنگی : گوجه فرنگی سرشار از مواد مغذی و ویتامین C است. اما این ماده غذایی از سطوح بالای اسید تانیک برخوردار است که موجب افزایش اسیدیته معده می شود و می تواند در بلند مدت به زخم معده منجر شود. بهتر است گوجه فرنگی را با معده خالی مصرف نکنید و در وعده های ناهار یا شام از آن استفاده کنید.

عدم مصرف نوشیدنی های الکلی : مصرف الکل علاوه بر افزایش شانس ابتلا به زخم معده، برای افراد مبتلا به این زخم نیز مضر است. الکل سطح اسیدی معده را افزایش می دهد. و در نتیجه به گسترش زخم کمک کرده و مانع بهبودی اش می شود. طبیعتا در این وضعیت میزان درد نیز در فرد مبتلا افزایش خواهد یافت. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۰ در مجله امریکایی گوارش منتشر شد. توضیح می دهد که مشروبات الکلی تخمیر شده و غیرمقطر، ترشح اسید معده را در سطح معده افزایش می دهند. اسید سوکسینیت و مالتیک نیز که در نوشیدنی های الکلی خاص موجود است؛ سطح اسیدی معده را افزایش می دهند. الکل نتنها باعث ترشح اسید بیشتر در معده می شود؛ بلکه باعث از دست رفتن آب بدن نیز می گردد. از این رو پیشنهاد می کنیم مصرف الکل را به کل کنار بگذارید.

سالاد مضر برای افراد حساس : کلم بروکلی جزء سبزی‌هایی است که تولید گاز کرده و افرادی را که سندرم روده تحریک‌پذیر دارند، دچار مشکل می‌کند. بروکلی در دسته‌بندی فیبرهای محلول جا می‌گیرد و فیبری است که تا رسیدن به روده بزرگ، جایی که دستگاه گوارش تولید گاز می‌کند، تجزیه نمی‌شود. علاوه بر این، بروکلی حاوی مقدار اندکی رافینوز یا شکر حبوبات است که تجزیه آن هم تولید گاز می‌کند؛ این ماده در لوبیا هم یافت می‌شود.

نوشیدنی های گازدار : هر نوع از نوشیدنی های گازدار می تواند تحریک پوشش داخلی معده و روده کوچک را موجب شود که دو نقطه ای هستند که زخم در آنها شکل می گیرد. بیشتر نوشیدنی های گازدار حاوی اسید سیتریک به عنوان یک ماده نگهدارنده و طعم دهنده هستند که اسیدیته نوشیدنی را افزایش می دهد. در نتیجه، هنگامی که این نوشیدنی ها را مصرف می کنید، میزان اسید معده می تواند بیشتر از آن چیزی شود که به طور طبیعی برای عملکردی درست و روان نیاز است. این افزایش در اسید معده می تواند تحریک زخم های موجود را به همراه داشته باشد، اما موجب شکل گیری زخم های جدید نمی شود. بر همین اساس، شما باید مصرف نوشیدنی های گازدار را کنار بگذارید تا از وخیم‌تر شدن نشانه های زخم معده موجود پیشگیری کنید.

شکلات :   یک مطالعه در سال 2005 نشان داده  که شکلات ممکن است در افراد مبتلا به سندرم روده یا یبوست مزمن تحریک کننده باشد.اما برای افرادی که به خوردن شیر آلرژی دارند مواد موجود در شکلات می تواند جای شیر را برای آنها بگیرد.هم چنین  کافئین موجود در شکلات می تواند گرفتگی عضلات، نفخ و اسهال را تحریک کند.

منبع و ماخذ : alexandrite-laser-diode-laser.com

درباره ی مهندسی پزشکی

شرکت پیشرو طب پرشیا با اخذ مجوز رسمی واردات از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران و مجوز واردات و خدمات تجهیزات لیزر از سازمان انرژی اتمی به عنوان اولین عرضه کننده و اولین دارنده گواهینامه بین المللی ISO13485 و ISO9001 در مدیریت کیفیت واردات تجهیزات پزشکی در ایران معرفی گردیده است . جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد مشاوره و فروش تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان شرکت پاسخگوی سئوالات شما باشند . تلفن واحد مشاوره : 021.86029378 تلفن واحد فروش : 021.86028409

مطلب پیشنهادی

مهمترین نکات در انجام لیزر موهای زائد چیست

مهمترین نکات در انجام لیزر موهای زائد چیست

استفاده از دستگاه های لیزر موهای زائد جهت حذف آنها یکی از پرطرفدارترین شیوه ها …